Zibertestu bat egiterako orduan zenbait erabaki hartuko ditugu kontuan. Erabaki hauek testuan eragina izango dute, hau da, erabaki linguistiko testual desberdinak hartuko ditugu egin nahi dugun produktuaren arabera. Erreportaje baten ekoizpena adibidetzat hartuz, zenbait pausu bereiz ditzakegu:
Lehenik eta behin gure erreportajearekin zer komunikatu nahi dugun erabaki behar dugu, gaia eta gure produktuan interesa izango duen publikoa zehaztuz. Gure erreportajearekin xede talde batera zuzentzen gara eta horrengan interesa piztu behar duen produktu bat ekoitzi behar da. Hartzaileak baldintzatzen dituen elementuen artean hizkuntza mailarena dago, adibidez, hartzailearen arabera testu mailan hizkuntza formal edo informalago bat erabiliko dugu. Gainera, gure erreportajea izango duen hedapena aldez aurretik zehaztu behar dugu hizkuntza erabakitzeko eta azpitituluak izango dituen ala ez zehazteko.
Publikoa eta gaia zehaztu ondoren erabaki linguistiko testualetan eragina izango duen hurrengo elementua generoaren aukeraketa izango da. Helburu diskurtsiboarekin oso lotuta dago erabaki hau, baita azpigenero baten baitan kokatu behar. Elkarrizketak, testuak helburu informatiboa izango duen, entretenimendurako produktua izango den... Generoak egitura mota bat ematen du, estilo bat, nolabait moldagarria den estruktura edo txantiloi bat aukeratzen dugu generoa zehazterakoan.
Erreportajea genero baten baitan kokatu ondoren zirriborrotze bat egitea komeni da, storyboard baten antzekoa, gure erreportajeari itxura ematen hasteko. Zirriborro horretan erreportajearen osagaiak zeintzuk izango diren zehaztuko dira: off ahotsa izango duen, zenbat elkarrizketatu, zein egitura izango du elementu bakoitzak, sarrera bat egongo den ala ez, adierazpenak non eta nola kokatuko diren... Produkzioarekin lotuta dagoen urratsa da.
Dokumentazio lanari dagokionez (urrats hau lehenago egin daiteke ere), behin erreportajearen ziriborroa eginda lortutako informazio guztia testuarekin nola uztartuko dugun zehartu behar. Lortutako informaziotik zein testu eta irudi erabiliko dugun, zein baztertu, zein jarri lehenago, zeini eman garrantzi gehien, zein elementu bihurtuko da erreportajearen oinarri...
Erreportajeak (produktuak) izango duen diseinuari begira, beharrezkoa da erreportajea produktu multimedia bezala ulertzea. Multimedia baliabideak kontutan hartuz testua hauetara egokitu behar dugu, horretarako hoberena, produktu moldagarri baten diseinua egitea da. Hedabide bakoitzak bere berezitasunak dauzka eta hauek kontuan hartu behar dira produktuak izango dituen aukerei begira: linealtasunik izatea ala ez, interaktibitate maila handia edo txikia izango duen, zein euskarrietan zabalduko den ...
Aurreko elementuak zehaztu ondoren eta hauek baldintzatzen dituzten erabaki linguistiko diskurtsiboak kontuan hartuta, azken pausua produktuaren edizio lanarena izango da.
No hay comentarios:
Publicar un comentario